2. linear absolute value functions




절대값 일차함수
linear absolute value functions


"절대값 그래프부터
상위수학의 시작입니다"
" graphing absolute value functions
will lead you to
the higher level mathematics "







함수의 그래프는 고등수학 미적분까지 이어지는 중고등수학의 가장 핵심적인 단원입니다.

이 중에서도, 절대값 함수의 그래프는 구간을 나누어 생각해야 하고, 각각의 구간별 풀이는 교집합()과 합집합()의 개념을 논리적으로 정확하게 적용해야 하는 사고력 수학의 전형적인 유형입니다.

중고등 과정 중급 및 심화문제에서 자주 등장하는 매우 중요한 유형이고, 함수 그래프에서도 많이 응용이 되는 개념이므로, 반드시 기본개념과 응용력을 철저히 익혀야 합니다.



               

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함수 y = | x | 그래프는 어떻게 그려야 할까요?

How can we sketch the graph of y = | x | ?


절대값이 포함된 일차함수도, 앞에서 배웠던 절대값 방정식과 같이 절대값 안의 값이 (+) 인지 () 인지에 따라, 2 가지 경우로 나누어 그래프로 나타내는 것이 원칙입니다.

As we have learned earlier in [absolute value linear equations], we also need to split into 2 intervals in order to solve absolute bar in the function y = | x |. In this example, 0 will be the critical value whether the absolute term is positive(+) or negative(–).


(A)  x < 일 때
(B)  x 0 일 때
y = – x
y = x



내용을 이해하기 쉽게, 논리 다이어그램으로 나타내 볼까요?

To make it easier to understand, let's look at the table, shown below :


(A)  일 때
(B)  일 때
P
Q




따라서, 답은 (AP)(BQ) 되겠지요? 이제 내용을 그래프로 나타내도록 합니다.

As you see on the above logic diagram, final answers will be based on (AP)(BQ). Following these procedures, we're going to sketch y = | x | graph, step by step.



(1) x < 0 나타내는 부등식의 영역은, 좌표평면에서 x 값이 () 되는, II III 사분면 나타내니까, 아래 그림에서, 빨간색으로 표시된 영역입니다.

Red shaded region is the solution set of x < 0, which will be 2nd and 3rd quadrant, as shown below.


(2) 이제, (AP) 이니까 빨간색 영역에서만 y = – x 그래프를 그려 넣어야 하겠지요. 아래의 그림에서 감소하는 파란 직선입니다.

Now, we draw y = – x line graph only in the shaded region with red color, following the logic diagram (AP).

  
(3) x ≥ 0 나타내는 부등식의 영역은, 좌표평면에서 x 값이 (+) 되는, I, IV 사분면과 y 축을 포함하는 영역으로, 아래 그림에서 파란색으로 표시된 영역입니다.

This time, solution set is blue shaded region on the coordinate plane, which will be 1st, 4th quadrant and y-axis, as shown below.


(4) 이번에도 (BQ) 이니까, 파란색 영역에서만 y = x 그래프를 그려 넣어야 하겠지요. 아래의 그림에서 증가하는 파란 직선입니다.

Similarly, we sketch y = x line only in the shaded region with blue color, following the logic diagram (BQ).

  
(5) 마지막으로, (AP)(BQ) 이니까, 위의 (2)(4) 반직선 그래프의 합집합() 좌표평면에 합쳐서 그리면 됩니다. 결과는 아래 그림에서 보듯이, 파란색 꺽은선 그래프가 되지요?

Finally, we combine two half line graphs on the same plane, following the logic diagram (AP)(BQ). As a result, you will find blue colored 'v shape' line graph, as shown below.


   



이제, y = | x | 그래프 그리기가 충분히 이해되었다면, 별도로 구간을 나누어 생각하지 않더라도, 위의 그림이 머리 속에 그대로 떠올라야 합니다. 수학에서도 가장 기초적이고 기본적인 것은 확실하게 이해한 암기 두어야, 계단씩 심화단계로 쉽게 나아갈 있습니다.

It is strongly recommended to memorize this 'v shape' graph image, after you have fully understood the concepts and logic behind y = | x | function. We're going to study more in-depth with this function graph, later on.




이제, 조금 복잡한 y = | x – 3 | | x + 1 | 그래프를 그려볼까요?


이번에도, 절대값 안의 값이 (+) 인지 또는 () 인지에 따라, 각각 2 가지씩 이지만, 1 ≤ x x < 3 구간은 하나로 합쳐지니까, 구간으로 나누면 되겠지요?

As we studied earlier, we also need to divide into 3 intervals in order to remove the absolute value bar in the function,

y = | x – 3 | | x + 1 |



In this example, 1 and 3 will be critical values whether the absolute terms are positive (+) or negative (–).


(A) 1일 때
(B) 1≤ 3일 때
(C) ≥ 3일 때
y = –x+3 – (–x–1)
y = 4
y = –x + 3 – (x+1)
y = – x + 2
y = x – 3 – (x+1)
y = – 4


이것도앞에서 설명한 (AP)(BQ)(CR) 의 개념을 적용하면 되겠지요?

As you see on the above logic diagram, final answers will be based on (AP)(BQ)(CR)Following these procedures, we're going to sketch  3 |  x + 1 | graph, step by step.


(1)  – 1 이 나타내는 부등식의 영역은아래 그림에서 빨간색으로 표시된 영역이니까여기에는 y = 4 의 그래프를 그려 넣고,

Solution set of – 1 is red shaded region on the coordinate plane, as shown below. Now, we draw y = 4 line, only in this red region, according to the logic diagram (AP).


(2)  – ≤ 3 가 나타내는 부등식의 영역은아래의 그림에서 노란색으로 표시된 영역이니까여기에는 y = – x + 2 의 그래프를 그리면 되겠지요?

Next, we can see yellow colored solution set of – ≤ 3 on the coordinate plane as shown below. We sketch y = – x + 2 line, only in this yellow shaded region, according to the logic diagram (BQ).


(3) 마지막으로,  ≥ 3 가 나타내는 부등식의 영역은아래 그림에서 파란색으로 표시된 영역이니까여기에서는 y = – 4 의 그래프를 그리면 됩니다.

Thirdly, solution set of ≥ 3 is the region shaded in blue, on the coordinate plane, as shown below. This time, we have to draw y = – 4 line, only in this blue region, according to the logic diagram (CR).


(4) 이제위의 [(1)(2)(3)] 이니까, 세 그래프의 합집합()을 한 좌표평면에 합쳐서 그리면 됩니다. 아래 그림에서 파란색 꺽은선 그래프가 되지요?

Finally, we combine these three line graphs on the same plane, following the logic diagram (AP)(BQ)(CR). As a result, you will find blue 'broken line type' graph as shown below.


   






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