1. shifting function graphs




래프의 평행이동
shifting function graphs


"그래프를 갖고 노는게
너무 재미있어요"

" shifting function graphs
is really fun "








함수의 그래프는 고등수학의 미적분까지 이어지는 중고등수학의 가장 핵심적인 단원입니다.

중고등 학생들의 수학실력의 차이는, 함수와 그래프 개념의 이해와 응용력의 차이에서 비롯된다고 할 정도로 중요한 부분이니, 철저히 익혀 두는 것이 매우 중요합니다.

방정식과 부등식도, 함수의 그래프의 개념으로 이해하고 접근하는 법을 배우면, 어려운 수준의 문제들을 훨씬 쉽고 재미있게 해결할 수 있습니다.

이차함수나 그 밖의 어려운 함수의 그래프는 나중에 다루도록 하고, 오늘은 이해하기 쉽도록 간단한 절대값 일차함수를 가지고 그래프의 평행이동을 알아보도록 합니다.




               

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 [ A ] 좌우 평행이동 (horizontal shifts)


y = | x – 2 | 그래프를 그려 볼까요?

Let's sketch the graph of y = | x – 2 |.


x = 2 기준으로, 절대값 안의 값이 (+) 인지 () 인지에 따라, 2 가지 경우로 나누어 그래프를 그려야 되겠지요?

As we learned in absolute value equations, we need to divide into 2 intervals in order to solve absolute bar. In this example, 2 will be a critical point where the absolute term becomes positive(+) or negative(–).


그리고, 앞에서 공부했던 (AP)(BQ) 논리 다이어그램을 적용하면 되겠지요?

We have to apply logic diagram (AP)(BQ) that we learned before.


(A)  < 2 
(B)  ≥ 2 
y = – x + 2
y = x – 2


(1)  < 2 나타내는 부등식의 영역은, 아래 그림에서 빨간색으로 표시된 영역이니까, 여기에는 y = – x + 2 그래프를 그려 넣고,

According to the logic diagram (AP), draw y = – x + 2 line only within the solution set of x < 2, which is red shaded region as shown below.


(2)  ≥ 2 나타내는 부등식의 영역은, 아래 그림에서 파란색으로 표시된 영역이니까, 여기에서는 y = x – 2 그래프를 그리면 되겠지요?

Next, sketch y = x – 2 line only in blue shaded region, the solution set of ≥ 2, based on the logic diagram (BQ).


(3) 그리고 나서, 위의 [(1)(2)] 이니까 그래프의 합집합() 좌표평면에 합쳐서 그리면 됩니다. 아래 그림에서 파란색의 꺽은선 그래프가 되지요?

Finally, we combine two half line graphs on the same plane according to the logic diagram (AP)(BQ). As a result, you will find blue 'v shape' line graph as shown below.


   





[ B ] 상하 평행이동 (vertical shifts)


이번에는 = | | + 3 의 그래프를 그려 볼까요?

This time, let's sketch the graph of = | | + 3.


x = 을 기준으로절대값 안의 값이 양 (+) 인지 음 (인지에 따라 가지 경우로 나눈 다음앞에서 공부했던 (AP)(BQ) 의 논리 다이어그램을 적용해서 그래프를 그리면 되겠지요?

In this example, 0 will be a critical point where the absolute term changes its sign. Therefore, we need to divide into 2 intervals in order to apply logic diagram (AP)(BQ).


(A) < 0  
(B) ≥ 0  
y = – x + 3
y = x + 3


(1)  < 0 이 나타내는 부등식의 영역은아래 그림에서 빨간색으로 표시된 영역이니까여기에는 – x + 의 그래프를 그려 넣고,

Draw y = – x + 3 line, only in red shaded region as shown below according to the logic diagram (AP).


(2) ≥ 0 이 나타내는 부등식의 영역은아래 그림에서 파란색으로 표시된 영역이니까여기에서는 y = x + 3 의 그래프를 그리면 되겠지요?

In the same way, sketch y = x + 3 line graph only in the solution set of ≥ 0, blue shaded region as shown below.


(3) 그리고 나서위의 [(1)(2)] 이니까 두 그래프의 합집합(을 한 좌표평면에 합쳐서 그리면아래 그림과 같이 파란색 꺽은선 그래프가 됩니다.

Finally, if we combine two half line graphs on the same plane in accordance with the logic diagram (AP)(BQ), then the result will be a blue 'v shape' line graph as shown below.






[ C ] 그래프의 평행이동 (shifting graphs)


이번에는 위에서 그려본 y = | x – 2 | 와 = | | + 3 그리고 앞서 배웠던 y = | x 의 그래프를 한 좌표평면에 함께 다같이 나타내 볼까요?

Now, we're going to put 3 graphs together on the same coordinate plane as shown below. Watch carefully 3 graphs of | x – 2 |, = | | + 3 and y = | x | that we learned before.





똑같이 합동인 그래프들이 상하좌우로 평행이동 되어 있는 것이 잘 보이나요그 결과를 정리분석해 보면 아주 흥미롭습니다.

All three graphs shown above are congruent and they just move up & down or to the left & right. What will be the interesting principles behind these graphs?


(1) y = | x 의 그래프를 기준으로 볼 때대신에 x – 를 대입한빨간색 y = | x – 의 그래프는 오른쪽으로 만큼 평행이동

If we substitute x – 2 for x in the equation y = | x |, then the new graph is red one that shifted 2 units to the right.


(2) y = | x 를 기준으로 할 때대신에 y – 을 대입한 y – = | x 파란색  = | | + 3 의 그래프는 위쪽으로 만큼 평행이동

This type seems a little bit tricky but if we replace in the equation y = | x | with y – 3, that is y = | x | + 3, then the new graph is blue one that moved higher 3 units.


(3) 이번에는y = | x – 2 | 를 기준으로 본다면대신에 x + 2를 대입한  y = | x + – 2 | = | x 의 그래프는 왼쪽으로 만큼 평행이동

From a different viewpoint, let's suppose red y = | x – 2 | is given. If we replace in the equation y = | x – 2 | with x + 2, then y = | x + – 2 | = | x | and this new black graph looks like it shifted 2 units to the left.


(4) ,  = | | + 3 을 기준으로 본다면대신에 y + 을 대입한 + 3 = | | + 3. y = | x 의 그래프는 아래쪽으로 만큼 평행이동

From a different viewpoint again, if we substitute y + for in the equation = | x | + 3, that is y = | x |, then the new black graph looks as if it moved down 3 units.




마치 청개구리 심보인 것 같이반대로 움직이지요?


나중에, [함수와 그래프의 변환이라는 과목에서 설명하겠지만xy 축의 상대적인 이동이라는 그래프 변환의 개념까지 터득한 상위수준의 학생이 아니라면중학수준까지는 그냥 외워서 활용하는 것이 훨씬 효율적입니다.


이 청개구리 성질은 뒤에서 배우게 될 대칭이동과 확대 및 축소 변환에서도 그대로 적용이 되니 잘 기억해 두기 바랍니다.

This 'contrary' property applies to [function transformations] such as reflections and stretching / squeezing, which we will study further in depth, later.




위에서 배운 평행이동의 원리를 식으로 정리해 볼까요?

Let's summarize what we have learned in shifting graphs.






y = f (x라는 함수의 그래프가 주어졌을 때양수(+) αβ 에 대하여,

When the graph of y = f (x) is given and for positive real numbers α and β,


(1) 대신에 x – α 를 대입한 y = f (x – α의 그래프는 y = f (x의 그래프를 오른쪽으로 α 만큼 평행이동

If we substitute – α for x, then the graph of y = f ( α) looks like it moved α units to the right.


(2) 대신에 + α 를 대입한 y = f (+ α의 그래프는 y = f (x의 그래프를 왼쪽으로 α 만큼 평행이동

If we substitute + α for x, then the graph of y = f (+ α) looks like it moved α units to the left.


(3) 대신에  β 를 대입한 – β = f (xy = f (xβ 의 그래프는 y = f (x의 그래프를 위쪽으로 β 만큼 평행이동

If we replace with  β, then the graph of – β = f (x), that is y = f (x) + β, looks as if it moved higher β units.


(4) 대신에 + β 를 대입한 β = f (xy = f (x– β 의 그래프는 y = f (x의 그래프를 아래쪽으로 β 만큼 평행이동

If we replace with + β, then the graph of + β = f (x), that is y = f (x) – β, looks like it moved down β units. 










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